Enten du kjører en liten bil, coupé, SUV eller et tyngre nyttekjøretøy, er tilgang til lys på veien ekstremt viktig for både din og andres sikkerhet. Et velfungerende og effektivt tilleggslys dekker de fleste behov på alt fra stummende mørke landeveier til langdistanse kjøring på motorveier-det er et ekstralys for alle!
Et ekstralys kan enten utformes på forskjellige måter, men det vi vanligvis refererer til er enten et rundt ekstralys eller en langstrakt LED -rampe. For LED-ramper er det vanligste og mest effektive et enkelt-rad eller dobbelt-rad diodesett. Ytelse kan måles på forskjellige måter, men vanligvis er det lumen, lux og candela som brukes til å bestemme hvor godt et ekstralys yter. En lampe kan avgi veldig forskjellige verdier avhengig av hvordan du måler, og derfor kan det være forvirrende å forstå tallene som presenteres i resultatet i mange tilfeller.
Lumen måler den totale mengden lys som sendes ut av en lampe, dvs. lysstrømmen til en lampe. Det viktige å huske er at hvis lysstrømmen til lampen ikke er rettet effektivt mot veibanen, går en stor del av lyset tapt. Selv om lumen er den vanligste måten å måle ytelsen til et ekstralys, er det svært ineffektivt og sier ikke så mye om sluttresultatet.
Watt er et begrep for effekten på et ekstralys. Dette er basert på hvor mye energi som brukes til å få lampen til å skinne. Høy effekt krever høyere strømforbruk, men det er viktig å skille mellom nominell og faktisk effekt. Selv om et ekstralys har en effekt på 120W i henhold til spesifikasjonen, kan den faktiske effekten bare være 55W, så det er et effekttap. Lamper i premium -segmentet har ofte en reell effekt som er høyere enn 80% av den nominelle effekten.
Lux er en betegnelse for mengden lys (dvs. lumen) som treffer en kvadratmeter overflate. Den måler rekkevidden, men ikke bredden, og brukes mest effektivt med andre målinger. Referanser på 1 lux eller 0,25 lux brukes oftest. Dessverre er det veldig vanlig at tallene for 1 lux ikke samsvarer med virkeligheten, noe som betyr at det er mange produkter som ifølge spesifikasjonen skinner 500 meter med 1 lux faktisk ikke lyser lenger enn 280-300 meter.
Som tidligere nevnt er det et ekstralys for alle. Runde ekstralys over 120W i lavere prisklasse fungerer sjelden godt på grunn av stort effekttap og ineffektive reflektorer. Nedenfor er de vanligste runde ekstralysene.
60W En effekteffekt som er veldig vanlig og fullt tilstrekkelig for de fleste kunder. Lampene i denne effektklassen har en tommer på 7 tommer som er omtrent 180 mm i diameter.
120W En effekteffekt som er veldig vanlig og passer for kunder som ønsker det lille ekstra. Lampene er større med en tommer på 9 tommer som er omtrent 220 mm i diameter.
180W/185W En effekteffekt som imponerer på papir, men som sjelden fungerer godt. Årsaken er strømtap og ineffektive reflektorer, men unntak for premiummerker som er veldig dyre.
225W/320W I likhet med lampene ovenfor, fungerer disse lampene enda dårligere i forhold til den nominelle effekteffekten. Effekttapet vil være mye større, og det er ikke uvanlig at det prosentvise effekttapet er opptil 55-60%. Ineffektive reflektorer betyr at ekstralys i 60W vanligvis yter bedre og gir et betydelig bedre lysbilde med bedre rekkevidde i tillegg.
Det er vanlig at en kunde ser etter en sterk led -rampe som skinner mye, men lysbildet er mye viktigere og faktoren som skiller premium- og budsjettprodukter. Her er en liste over de vanligste LED -rampene når det gjelder design og belysning.
Bøyd LED-bjelke er mange sjåførers favoritt av to gitte årsaker: på den ene siden gir den svakt buede utformingen av rampen lyset et større område, og på den andre siden følger den kjøretøyets krumning på en estetisk tiltalende måte.
Rett LED-bjelke i motsetning til buede ramper, gir en dårligere lysspredning av naturlige årsaker, men dette oppveies av en høyere lyskonsentrasjon på området i stedet.
LED-bjelke med posisjonslys gir ingen bedre ytelse og oppfyller bare en estetisk funksjon
Slank LED-bjelke er ofte en enkelt eller dobbel rad rampe som er både diskret og effektiv. Disse LED -rampene kan med fordel plasseres inne i grillen så vel som monteres på nummerplaten.
Arbeidslysbjelke er de som er mest foretrukne av yrkesførere i entreprenørarbeid og gir et veldig bredt lysbilde som ligner på et vanlig arbeidslys. Spredningen er opptil 60 grader bred mens kastelengden er betydelig verre enn andre ramper og ikke en prioritet for kunden.
Mini-bjelke Små, effektive og enradede LED-ramper som passer til den med et begrenset monteringsrom. Fordelen med disse er at de ofte har plass til å montere to stykker på samme kjøretøy.
Saltbestandig LED-bjelke er egentlig ikke sin egen kategori og kan høres overdreven ut, men sannheten er at mange ekstralysramper har problemer på våre saltede veiforhold om vinteren. Ramper som Rigid Industries har de mest motstandsdyktige lampehusene mot korrosjon og er egnet for både båt, bil og lastebil.
Siden 1. januar 2005 har det vært lov at all belysning som brukes på biler må ha et E-merke som understreker retten til å bli brukt på offentlige veier i Europa. Dette gjelder både bilens originale lys og ekstralys. Nedenfor går vi gjennom og utelater de vanligste misforståelsene om forskrifter og regler for ekstralys.
Mange savner det faktum at lampene må være E-merket, men det kreves at lampen har riktig E-merke for bruksområdet. Merkingen på lampen skal starte med e etterfulgt av tall. Det er disse tallene som tydeliggjør bruken av lampen. E-merkede sidemerker, for eksempel, må dermed ha den riktige tallkombinasjonen for å kunne brukes riktig i henhold til lov.
Mange ekstralys på markedet er ikke godkjent selv om produktene markedsføres som E-godkjente produkter av svenske forhandlere. Lampene er ofte produsert av små kinesiske aktører som ikke oppfyller de høye kravene for godkjenning. Billige ekstralys som ikke tilhører et etablert merke, kan være farlig å montere på kjøretøyet. Lysene har generelt et mer diffust lysbilde og ujevn lysstyrke, noe som kan blende møtende trafikanter.
REFERANSENUMMER
I Sverige teller vi vanligvis ikke referansenummer, og derfor kan denne kategorien virke overdreven. Men hvis du skal ta bilen din utenfor Sveriges grenser, er det fortsatt godt å ha en ide om hva som gjelder.
En lampes referansenummer er nevnt i den tidligere nevnte E-merkingen, og angir hvor sterkt en lampe lyser. Jo høyere referansenummer, desto sterkere lys. Samlet for resten av Europa er at referansenummeret på bilens frontlykter og nærlys ikke må overstige 100.
EFFEKTBELYSNING
Effektbelysning i ekstralys betyr at lampen er utstyrt med en ekstra type belysning som er ment å gi en estetisk effekt. Imidlertid har det blitt vist at disse effektlysene også kan ha en ganske høy effekt og dermed også fungere rent praktisk.
LED VS XENON OG HALOGEN
Ekstralys kommer i tre forskjellige design: Halogen, Xenon og LED. Sistnevnte har flere fordeler. Nedenfor lister vi derfor fordelene med LED -lamper i sammenligning med Xenon eller Halogen.
LED har lengre levetid. Gjennomsnittlig levetid for en LED -lampe er 30 000 timer. En xenonlampe varer i ca 2500 timer og et halogen i små 400 timer.
Bruker lite strøm. En LED -lampe har betydelig mindre strømforbruk enn både Xenon- og Halogen -lamper.
Klima smart. Selv om det er bilbelysning vi snakker om, er LED-lampen definitivt det mest klimasmarte valget når det gjelder mengden karbondioksidutslipp.
Størrelse: LED -ramper produseres og leveres i forskjellige formater og design med også forskjellige effektiviteter og lysstyrker. Standardramper er ofte delt inn i underkategorier i henhold til rekkefølgen på millimeter; 400-625 mm, 650-875 mm og 900-1320 mm. Som alltid er både mindre og større størrelser tilgjengelige, men det er de som er mest vanlige på det svenske markedet. Montering skjer vanligvis foran på kjøretøyet (bak grillen eller på nummerplaten), eller på taket på kjøretøyet. Husk at en LED -rampe på et tak krever stabile takbeslag.
Utseende: Ekstralys er tilgjengelig i mange forskjellige design, fra runde ekstralys til buede eller rette lysramper. Dette kan imidlertid gjøre mye for det estetiske inntrykket ettersom en buet lysrampe forbedrer bilens utseende i stedet for omvendt. Selv fine ramper kan være ekstremt kraftige!
Lysbilde: Å velge et lysbilde kan føles sekundært for mange, men det er virkelig den viktigste funksjonen som avgjør hvilken lampe du til slutt vil montere på bilen din. Lysbildene på de fleste ramper kommer i tre utførelser:
Spot/Pencil - Ekstralys med lang rekkevidde. Fokuset er på å sentrere lyset fremover i stedet for sidelengs
Euro - Ekstralys med et halvlangt lysbilde med en viss spredning, kan beskrives som et lysbilde mellom Spot og Flood.
Flood / fjernlys - Ekstralys med bred rekkevidde. Perfekt for kjøring i mørket der veikanten ikke er tydelig.
Combo - Ekstralys som gir et kombinasjonslys, noe som betyr at både flom og flekk er inkludert og lyset fordeles mellom Spot i midten og Flood på sidene.
Før du bestemmer deg for hvilket lysbilde du trenger, kan du tenke på hva slags veier du vanligvis kjører på for lettere å vite hva som passer deg best..
Kapslingsklasse: Denne parameteren bestemmer hvor godt et ekstralys tåler fuktighet, støv og ekstreme varmeendringer. Et annet, mer kjent ord for dette er IP-klassifisering og et ekstralys skal oppfylle IP67 eller P68. Jo høyere kapslingsklassen er, desto mer holdbar.
Pris og garanti: Å velge og ødelegge uten å tenke på lommeboken er sjelden. Prisene på ekstralys kan variere i alt fra noen få tusen kroner til over ti tusen kroner. Kvaliteten på lampen trenger ikke alltid å være synonym med prislappen, men akkurat som med det meste må du sannsynligvis regne med å betale et par tusen for et ekstralys som varer i mer enn et år. Et tips her er å se på garantiperioden for produktet. Et ekstralys med 5 års garanti sladrer ofte om en bedre kvalitet enn et produkt med bare 1 års garanti.
Det er vanskelig å holde oversikt over alle relevante deler når du kjøper belysning. I tillegg til denne veiledningen, ikke glem disse fem fingeravtrykkene som ofte glemmes:
E-merkingen betyr at ekstralys er godkjent for bruk i EU.
Fargtemperaturen. Jo høyere fargetemperatur jo hvitere lys. Ved en veldig høy fargetemperatur blir lyset nesten blåaktig. Hvis fargetemperaturen er for høy, er risikoen større for at du og dine medtrafikanter blir blendet og øynene dine lett kan bli lei av lyset. Mellom 4500-5500K er vanligvis nok for offentlige veier.
EMC-klasse. Sørg for at tilleggslyset har CISPR25 -klassifisering, slik at det ikke forstyrrer annet elektronisk utstyr i bilen.
Linsen. Tross alt er det dette som skal beskytte lampens dioder mot steinsprut, snø, regn og vind. PC Bayer-objektiv er å foretrekke på grunn av den velkjente holdbarheten. Et termisk objektiv er også et godt alternativ for de som bor langt nord, da dette reduserer risikoen for at linsen fryser igjen i vintersesongen.
Levetid på ekstralys bør ikke være mindre enn 30 000 timer.
Dyre runde ekstralys eller ekstralysbjelker er ikke alltid de beste, men altfor billige ekstralys er ofte av mye dårligere kvalitet og sjelden verdt det. Ikke heng deg opp i antall lumen og watt, men se i stedet etter reelle kundeanmeldelser og vurderinger av lyktene du er interessert i. Det er ikke så vanskelig å montere ekstralys hvis du er noenlunde hendig, men vi anbefaler alltid at du henvender deg til et autorisert verksted som gir garanti på monteringen.
Husk til slutt å vurdere hvilke behov og preferanser du har når det gjelder egenskapene til ekstralyset, så vil du snart være eier av et perfekt og skreddersydd ekstralys.
Bildet viser 3 SUPERVISION REVOLUTION 160W
Gratis frakt gjelder ved kjøp over 1495 NOK & Åpent kjøp 30 dager